FEDBET – Federația Organizatorilor de Jocuri de Noroc a fost invitată, joi, 16 noiembrie 2023, la dezbaterea „Jocurile de noroc – Responsabilitate în publicitate”, inițiată de International Advertising Association Romania (IAA), organizația reprezentativă a industriei de publicitate.
Evenimentul organizat sub forma unei mese rotunde a facilitat întâlnirea experților în domeniu cu scopul de a dezvolta un dialog între toate părțile implicate, autorități, reprezentanți ai industriilor de jocuri de noroc, media, advertising și companii și de conlucrare în demersurile de reglementare a acestor domenii.
Au fost discutate, cu cifre si date, teme precum situația publicității la jocurile de noroc, protecția audienței vulnerabile, a populatiei, monitorizarea și controlul publicității la jocurile de noroc, impactul financiar al publicității la jocurile de noroc pentru televiziuni, presă, sport, adicția de jocuri de noroc și impactul ei, precum și ce demersuri derulează autoritățile statului comparativ cu alte state.
Printre invitați s-au numărat Florin Alexe, deputat, membru Comisia pentru industrii a Camerei Deputaților, Gerald Filip, membru Consiliul Român pentru Publicitate (RAC), George Chirita, Asociația Televiziunilor si Radiourilor (ARCA), Bogdan Lazarescu, director vânzări Digi, Gabriel Pătru, presedinte Interactive Advertising Bureau (IAB Romania), Dr. Cristian Andrei, neuropsihiatru, Ovidiu Iosif, director executiv Asociația Joc Responsabil
Vezi AICI întregul eveniment şi poziția integrală a FEDBET (2:12:52)
„Ne-am confruntat în ultimul an cu 20 de proiecte legislative, în diverse faze, multe dintre ele vizau propuneri ce aveau paralelism legislativ. Nu am ratat nicio comisie parlamentară, cred ca au fost peste 60 de comisii și lucrurile nu s-au terminat. Există o problema din moment ce există o intenție a Parlamentului de a norma domeniul nostru. Însă, această problemă ar trebui tratată cu mai puțină emoție. Avem nevoie de acest dialog, astfel încât să identificăm probleme și soluții. O propunere foarte bună a fost aceea cu autoexcluderea, industria o susține, dar nu ne-a intrebat nimeni cum se poate face, iar astăzi, o persoană care dorește acest lucru trebuie să facă cereri pentru fiecare operator. Dacă am fi fost întrebați, am fi venit cu o propunere, care, într-un final s-a găsit prin OUG 82/2023. Acesta este un simplu exemplu în care lipsa de comunicare între părți a dus la o soluție bună, dar care a fost ineficientă prin lipsa de aplicabilitate.
Este adevărat că vizibilitatea trebuie redusă. Am dat impresia că suntem peste tot, e genul de greșeală pe care am făcut-o. În schimb, aș vrea să menționez și greșeala pe care a făcut-o statul. Anual avem o modificare legislativă, de obicei prin creșteri de taxe, și așa ajungem în același punct. În 2014, am avut taxa de viciu, suplimentar taxelor specifice. S-au strâns aproximativ 400 milioane de euro. Nu s-a facut nimic cu acești bani. În 2018, s-a introdus o contribuție pt joc responsabil. Care a reușit să strângă 7 milioane de euro la ONJN, având o destinație specială, aceea de a crea programe de prevenție și educație. Nu s-a cheltuit un euro. Tot timpul am militat pentru control și cresterea capacitatii de control. Am susținut activ mărirea contribuției pentru joc responsabil și acum s-a mărit de 100 de ori. Este un efort enorm pentru industrie și care se va traduce în colectarea a 50-60 milioane de euro pe an. Din acești bani, victima suntem tot noi. Pentru că s-a decis ca 70% să meargă la stat și 30% rămân la Oficiu. Dacă acești bani nu se vor cheltui, tot noi vom fi arătați cu degetul.
S-au făcut greseli, aș zice că s-a mers la limita legii. Prin mărirea capacității de control a ONJN și atitudinea proactiva a industriei cred că într-un an de zile lucrurile vor fi substanțial diferite. Deja e vizibila schimbarea”, a susținut Vlad Soare, președintele FEDBET.
În ceea ce privește volumele de publicitate din România, potrivit unui studiu realizat de MediFactBook și prezentat de reprezentanții IAA România, în perioada 2018-2023 – totalul estimat al cheltuielilor de publicitate a fost de 683 de milioane de euro, iar în 2022, industria de jocuri de noroc din România a cheltuit 28 de milioane de euro (4% din volumul total al cheltuielilor pe publicitate), aflându-se pe locul 8 din 10 sectoare care investesc în publicitate.