Aspecte privind autoexcluderea și protecția minorilor în industria jocurilor de noroc

În aceste zile se discută, din păcate din ce în ce mai puțin juridic, și tot mai mult emoțional, despre aplicarea dispozițiilor art. 15^1 din OUG 77/2009 privind autoexcluderea persoanelor care au dezvoltat o adicție față de jocurile de noroc.

Pentru că lucrurile nu sunt deloc clare, Federația Organizatorilor de Jocuri de Noroc – FEDBET, a organizat marți, 4 februarie 2025, o conferință în care a pus în discuție acest subiect, cu participarea organizatorilor de jocuri de noroc, a Președintelui Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, Gheorghe-Gabriel Gheorghe, cât și în prezența celor mai importanți specialiști ce activează în domeniul juridic, pe această nișă. În acest sens, au participat colegi avocați de la Țuca, Zbârcea și Asociații, NNDKP, Baciu & Partners, WH Simion & Partners, Cabinet Luca Mihai Cătălin, av. Marius Pantea, avocați in-house de la cei mai importanți operatori de jocuri de noroc, dar și reputați specialiști din domeniul economic.

Întâlnirea a avut în vedere trei subiecte principale:

  1. Sumele colectate de la industria de jocuri de noroc cu scopul de a se finanța programe pentru prevenție și combatere a adicției. În concret, este vorba despre taxă de „joc responsabil”, care cumulează aproximativ 40 de milioane de euro anual, bani cu care statul trebuie să genereze programe.
  2. Subiectul autoexcluderii de la jocurile de noroc.
  3. Situația unor hotărâri de consiliu local emise în tot mai multe U.A.T.-uri prin care se încearcă introducerea unor condiții de avizare la nivel local, aspect în contradicție cu legislația primară.

În perioada următoare, intenționez să realizez o analiză juridică detaliată asupra fiecăruia dintre cele trei subiecte discutate. Totuși, prin acest articol, consider esențial să clarific o informație eronată care a circulat în spațiul public, creând impresia falsă că industria jocurilor de noroc ar susține modificarea legislației pentru a permite accesul minorilor în sălile de jocuri de noroc. O asemenea interpretare este nu doar complet nefondată, ci și imposibilă din punct de vedere juridic, în lumina dispozițiilor legale în vigoare.

Probabil, informațiile transmise presei au fost oferite, fie cu rea-credință, fie în lipsa înțelegerii unor discuții purtate în cadrul Consiliului Consultativ al ONJN, motiv pentru care fac publică poziția pe care am susținut-o, cu privire la acest subiect, în cadrul conferinței FEDBET din 4 februarie. Totodată, sper ca, în zilele următoare, ONJN să publice minuta Consiliului Consultativ pentru a fi clar că nu s-a solicitat vreo modificare legislativă care să diminueze protecția oferită, prin lege, minorilor.

Aș vrea să abordez exact subiectul care ne-a lovit pe toți cei din sală, în această dimineață. Observăm că discuțiile din Consiliul Consultativ al ONJN au ajuns în spațiu public. Deși noi nu avem vreo problemă să ajungă discuțiile din Consiliu Consultativ în spațiul public, totuși, dacă ajung, acestea trebuie să fie relatate în mod corect. Prin urmare, trebuie să facem din capul locului o precizare.

A apărut astăzi (n.a: marți, 4 februarie) un articol de presă prin care se susține că, în cadrul Consiliului Consultativ al ONJN, industria de jocuri de noroc a solicitat modificarea legislației, în sensul în care, minorii să poată intra în sălile de jocuri de noroc. În concret, că industria ar solicita modificarea textului actual de lege, în sensul în care, minorii să nu mai aibă acces la jocul de noroc, dar să poată avea acces în sălile de jocuri de noroc.

Chestiunea asta aș vrea s-o lămuresc din start și o spun clar.

Opinia industriei de jocuri de noroc cu privire la accesul minorilor în sălile de jocuri de noroc este aceea de a avea toleranță zero.

Asta înseamnă că, în niciun caz, industria nu va susține o modificare legislativă care să le creeze o situație mai puțin favorabilă decât cea care vizează astăzi minorii. Din contră, cu privire la minori, noi trebuie să facem un efort colectiv astfel încât toate acele neaplicări corecte sau scăpări ale legislației să dispară.

Deci, opinia industriei este că trebuie să avem toleranță zero față de accesul minorilor în sălile de jocuri de noroc. Ei trebuie protejați.

În schimb, ceea ce s-a discutat la Consiliul Consultativ a avut în vedere acea modificare legislativă pe care industria o solicită, cu privire la autoexcludere. În concret, articolul 15^1, care prevede interzicere accesului în sală al persoanelor autoexcluse, în timp ce noi solicităm interzicerea accesului la joc al persoanelor autoexcluse.

Când vorbim de persoane autoexcluse, vorbim de persoane majore, pentru că minorul deja are interdicție de a intra în sălile de jocuri de noroc, nu prin acest articol 15^1 care privește autoexcluderea, ci printr-o altă dispoziție legală.

Minoritatea este o stare juridică, care vizează capacitatea și, prin urmare, minorul nu poate accesa nici jocurile de noroc, nici sălile de jocuri de noroc. Și aș vrea să lămurim acest aspect. Să fie clar. O să mai vorbim despre autoexcludere azi. Motivul pentru care noi solicităm modificare textului privind autoexcluderea, în sensul în care să fie interzisă participare la jocuri de noroc, și nu simpla intrarea în sală, vizează două chestiuni:

În primul rând, vizează o aplicare unitară a textului de lege, în sensul în care, dacă vorbim de interzicerea accesului la joc, devine clar pentru toată lumea că acesta se aplică pentru orice tip de joc (online și retail), chestiune care azi nu e clară. Al doilea aspect pentru care solicităm modificarea, vizează locul în care se face efectiv interogarea bazei de date atunci când legitimezi persoanele care vor să joace. Chiar persoana care vorbea în acel articol de presă oferea ca exemplu alte țări, unde, cetățeanul care vrea să joace, este verificat în baza buletinului, în sistemul informatic, fiind returnat un răspuns dacă poate, sau nu, să joace, că se află sau nu, în baza de autoexcluși, or această verificare se face în interiorul sălii. Textul de lege, azi, nu oferă această posibilitate și trebuie modificat, în sensul în care, persoana intră în sală, majorul, în niciun caz minorul, acesta este verificat și, după ce este verificat, dacă se află în baza de date a persoanelor autoexcluse, nu are acces la jocul de noroc și este invitat, evident, în afara sălii.

Am vrut să fac această precizare pentru că este foarte greșit să se comunice într-o altă direcție decât cea pe care noi o susținem de multă vreme, și anume, faptul că minorii trebuie protejați și toleranța trebuie să fie zero cu privire la accesul minorilor în sălile de jocuri de noroc.”

Lect. univ. dr. Vlad-Cristian Soare, Președinte FEDBET

Pe larg despre subiectul autoexcluderii de la jocuri de noroc, AICI

Articole similare