
Poziția FEDBET cu privire la necesitatea adoptării în regim de urgență a normelor de punere în aplicare pentru procedura de autoexcludere a persoanelor care se confruntă cu adicția asociată jocurilor de noroc
Noi, reprezentanții industriei de jocuri de noroc din România, ne exprimăm profunda preocupare față de lipsa de coerență între legislația primară și cea secundară din domeniul jocurilor de noroc, care folosesc termenul de autoexcludere pentru a defini situații juridice diferite, dublată de lipsa normelor de punere în
aplicare pentru procedura de autoexcludere, reglementată prin Art. 15^1 din OUG 77/2009.
Considerăm că această situație afectează grav aplicabilitatea dispozițiilor legale, creează un vid procedural defavorabil persoanelor vulnerabile și subminează încercările industriei de a promova un mediu responsabil și sigur. Totodată, situația a generat o imensă presiune socială, de pe urma căreia există entități care, prin publicitate înșelătoare, încearcă să profite de pe urma acestor persoane deja aflate într-o situație dificilă.
Contextul actual
Deși cadrul legal prevede posibilitatea autoexcluderii cu scopul de a proteja persoanele care se confruntă cu dependența de jocuri de noroc, acest mecanism este, în prezent, nefuncțional, în lipsa reglementării unei proceduri prin adoptarea unor norme de punere în aplicare.
Motivele principale includ:
- Lipsa unei proceduri standardizate:
– Nu există o reglementare clară a etapelor procedurale privind depunerea, verificarea și implementarea cererilor de autoexcludere.
– Nu există o procedură care să asigure o aplicare uniformă, completă, nediscriminatorie, constantă și eficientă a mecanismului de autoexcludere pe motive de dependență, de către organizatorii de jocuri de noroc.
– Nu există un formular / tip de cerere, reglementat, care să prevadă termene clare pentru autoexcludere. În prezent este folosit un model, ca variantă propusă, neobligatorie pentru organizatorii de jocuri de noroc, fără termene de autoexcludere stabilite printr-o normă și fără a fi prevăzută o perioadă de cooling-off. - Absența unui sistem informatic centralizat:
– Nu există o platformă unitară, securizată și accesibilă în timp real pentru gestionarea bazelor de date cu persoanele autoexcluse și indezirabile, așa cum cere chiar dispoziția legală.
– Organizatorii de jocuri de noroc nu pot verifica în timp real dacă o persoană este inclusă în
baza de date a persoanelor autoexcluse. - Neconformitatea cu GDPR:
– Lipsesc reguli clare privind prelucrarea datelor cu caracter personal, respectarea principiilor GDPR și protejarea drepturilor persoanelor vizate (de exemplu, dreptul la acces, la rectificare sau la ștergerea datelor). - Lipsa unui proces de validare a cererilor:
– Lipsesc reguli privind validarea cererilor. Astfel, în prezent, cererile pot fi completate de persoane a căror identitate nu este verificată. - Lipsa unor proceduri de contestare:
– Persoanele declarate indezirabile sau autoexcluse nu beneficiază de o procedură clară prin care să conteste deciziile sau să solicite revizuirea acestora. - Exploatarea vidului legislativ:
– Observăm cu regret că lipsa normelor deschide calea unor practici abuzive din partea unor persoane nespecializate, care profită de vulnerabilitatea persoanelor dependente, oferindu-le iluzii de recuperare a pierderilor financiare în baza unei legislații incomplete. Astfel de acțiuni afectează credibilitate sistemului de reglementare și încrederea în justiție.
Solicitările noastre urgente
Pentru ca procedura de autoexcludere să funcționeze în mod eficient și să protejeze persoanele
vulnerabile, solicităm Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc să ia următoarele măsuri într-un termen cât mai scurt:
1. Emiterea normelor de punere în aplicare:
– Stabilirea clară a etapelor și condițiilor pentru procesarea cererilor de autoexcludere: completarea cererilor, validarea acestora, opozabilitatea și radierea.
– Reglementarea responsabilităților organizatorilor de jocuri de noroc și ale ONJN în gestionarea datelor.
2. Crearea unui sistem informatic centralizat:
– Dezvoltarea unei platforme securizate care să permită actualizarea și verificarea în timp real a datelor privind persoanele autoexcluse.
– Asigurarea interoperabilității sistemului cu platformele operatorilor de jocuri de noroc.
3. Protecția datelor personale:
– Reglementarea explicită a modului în care sunt prelucrate datele cu caracter personal, conform GDPR.
– Stabilirea unor măsuri clare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate.
4. Standardizarea procedurilor și termenelor:
– Introducerea unor termene clare pentru procesarea cererilor de autoexcludere și actualizarea bazelor de date.
– Stabilirea sancțiunilor pentru nerespectarea obligațiilor legale.
5. Implementarea unor mecanisme de contestare:
– Crearea unei proceduri transparente și accesibile pentru persoanele care doresc să conteste deciziile de autoexcludere sau declararea ca indezirabil.
6. Consultare publică și colaborare:
– Solicităm ONJN să inițieze un dialog deschis cu toți actorii implicați – industrie, avocați specializați, organizații de sprijin și persoane afectate de dependență – pentru a se asigura că normele elaborate sunt clare, eficiente și aplicabile.
Angajamentul nostru
Noi, reprezentanții industriei de jocuri de noroc, ne asumăm să sprijinim activ ONJN și autoritățile competente în procesul de elaborare și implementare a normelor necesare. Vom colabora în mod transparent și vom furniza expertiza tehnică, juridică și logistică necesară pentru a asigura succesul
procedurii de autoexcludere.
Este inadmisibil ca, în lipsa normelor de punere în aplicare și a unui sistem informatic centralizat
care să asigure existența unei baze de date comune, actualizată în timp real, să rămână nefuncțional un mecanism legal destinat protecției celor mai vulnerabile persoane. Facem apel la autorități să acționeze rapid și decisiv pentru a rezolva această problemă critică. De asemenea, condamnăm orice practici care profită de vulnerabilitatea persoanelor afectate de dependență și solicităm responsabilitate din partea tuturor actorilor implicați.
Singura soluție reală este elaborarea imediată a normelor de punere în aplicare. Numai astfel
putem asigura protecția persoanelor vulnerabile și consolidarea încrederii într-un sistem
reglementat și responsabil.