
FEDBET – Federația Organizatorilor de Jocuri de Noroc din România analizează cu atenție Propunerea legislativă pentru completarea art. 15 alin. (2) din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, înregistrată la Senat cu nr. L63/2025. Aceasta prevede impunerea interdicției ca spațiile în care se desfășoară activități de jocuri de noroc să fie situate la parterul clădirilor rezidențiale sau al celor cu destinație mixtă.
FEDBET consideră că această propunere de act normative prezintă deficiențe majore de ordin juridic, constituțional și economic, fiind lipsită de fundamentare temeinică și generând consecințe negative asupra mediului economic și social.
1. Propunerea este neconstituțională
Propunerea legislativă nr. L63/2025 contravine prevederilor Constituției României, fiind în contradicție cu principiile legalității și statului de drept, prevăzute de art. 1 alin. (3) și (5). Conform jurisprudenței Curții Constituționale (Decizia Curții Constituționale nr. 903/2010, Decizia Curții Constituționale nr. 1/2014), orice normă juridică trebuie să respecte cerințele de claritate, precizie și previzibilitate. Propunerea legislativă nu îndeplinește aceste criterii din următoarele motive:
- Lipsa unei fundamentări temeinice: Propunerea nu este susținută de un studiu de impact care să analizeze efectele economice și sociale ale interdicției propuse, încălcând astfel dispozițiile art. 6 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă. O astfel de interdicție ar trebui justificată prin studii obiective, nu prin simple percepții subiective.
- Lipsa normelor tranzitorii adecvate: Propunerea prevede o perioadă tranzitorie de doar trei luni, insuficientă pentru ca operatorii economici să poată respecta noile reguli fără perturbări majore. Având în vedere că licențele pentru organizarea de jocuri de noroc sunt acordate pe 10 ani, iar contractele de închiriere sunt semnate pe perioade lungi, în general pe toată perioada de valabilitate a licenței (pentru a se asigura că nu riscă revocarea acesteia prin reducerea numărului de agenții la mai puțin de 15, astfel cum sunt impuse condițiile legale), această tranziție abruptă ar avea efecte negative majore asupra organizatorilor de jocuri de noroc si a persoanelor fizice sau juridice care închiriază spații comerciale, prin faptul că aceștia se vor vedea nevoiți să își restrângă în proporție covârșitoare obiectul de activitate.
- Paralelism legislativ: Obiectul acestei propuneri se suprapune cu alte inițiative legislative, cum ar fi PL-x nr. 381/2023 și PL-x 338/2020, ceea ce generează o incoerență normativă.
- Restrângerea drepturilor și libertăților: Atragem atenția asupra faptului că propunerea legislativă restrânge libertatea economică și dreptul de proprietate privată, încălcând astfel art. 45 și 44 din Constituție. Orice limitare a drepturilor fundamentale trebuie să respecte condițiile impuse de art. 53, precum i) necesitatea într-o societate democratică, justificată de motive de siguranță națională, ordine, sănătate ori morală publică, ori de nevoia prevenirii unor calamități sau dezastre deosebit de grave și ii) proporționalitatea cu situația care a determinat-o. Or, expunerea de motive nu justifică măsura prin motivele prevăzute de Constituție, iar din evaluarea Consiliul Economic și Social reiese indiscutabil faptul că aceasta nu este îndeplinită. În plus, lipsa unui studiu de impact sau a unei fundamentări științifice împiedică o evaluare obiectivă și îndeplinirea condiției proporționalității, ceea ce face ca propunerea legislativă să fie neconstituțională.
2. Propunerea are un impact economic negativ major
Implementarea acestei propuneri ar avea consecințe economice grave, atât pentru organizatorii de jocuri de noroc, pentru angajații acestora, pentru proprietarii de spații comerciale și pentru bugetul statului.
Consiliul Economic și Social a emis un aviz nefavorabil, considerând că măsura propusă nu protejează interesele cetățenilor și nici nu reduce efectele negative ale jocurilor de noroc, deoarece amplasarea spațiilor nu influențează accesul la acestea. De asemenea, Consiliul a subliniat și impactul negativ asupra operatorilor din domeniul jocurilor de noroc, inclusiv Loteria Română, care își desfășoară o bună parte de activitate în astfel de spații.
În plus, sectorul landbased are o contribuție semnificativă la bugetul public, atât la cel consolidat, cât și la bugetele locale și al asigurărilor sociale, iar impactul negativ se va resfrânge și asupra angajaților din acest sector prin pierderea locurilor de muncă.
Totodată, CES a apreciat ca măsura propusă nu va avea ca efect eliminarea dependenței de jocuri de noroc, ci doar realizarea unui transfer către mediul online, crescând riscurile cibernetice și migrarea către piața nereglementată.
În concluzie, FEDBET solicită respingerea propunerii legislative înregistrată la Senat cu nr. L63/2025 din următoarele considerente:
Este neconstituțională, nu este fundamentată pe studii de impact, fiind bazată pe percepții subiective și nu pe date obiective. Are un puternic impact economic negativ și nu este eficientă în atingerea scopului declarat, fiind mai degrabă o măsură populistă decât una funcțională. Singurul efect al acestei propuneri ar consta, în fapt, doar în migrarea jucătorilor către piața neagră sau, în scenariul cel mai favorabil, către jocurile de noroc online, a căror accesare se află la un click distanță, ceea ce înseamnă că, prin implementarea propunerii legislative, s-ar crea o situație de discriminare pentru organizatorii de jocuri de noroc care activează în landbased, față de cei care activează în mediul online.
FEDBET susține inițiativele legislative eficiente, bazate pe studii de impact, care să contribuie la o industrie reglementată echilibrat și predictibil, fără a genera restricții arbitrare cu efecte negative asupra economiei și societății.