
Recent, la Senat, a fost înregistrată propunerea legislativă nr. B58/2025, care modifică și completează Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, introducând noi prevederi referitoare la autoexcluderea de la jocurile de noroc.
Deși cadrul legal prevede posibilitatea autoexcluderii, încă din luna martie a anului 2024 atunci când a fost stabilit termenul limită, prevăzut prin OUG 82/2023, de implementare a unui registru al persoanelor autoexcluse, actualizat în timp real, care să permită verificarea tuturor jucătorilor care vor să aibă access la jocurile de noroc, acest mecanism este, în prezent, nefuncțional, în lipsa reglementării unei proceduri clare și a implementării unui sistem informatic centralizat.
Mai mult, din nefericire, această nouă propunere legislativă, înregistrată la începutul lunii martie, în Parlament, nu rezolvă disfuncționalitățile actualei proceduri, ci aduce noi obligativități, care, în final, riscă să devină la fel de inutile, atât timp cât nu există infrastructura necesară pentru aplicarea sa.
Subliniem pe scurt câteva probleme ale acestei noi propuneri de act normativ:
- Deși propunerea legislativă (atât în expunerea de motive, cât și în nota de fundamentare) face referire la toți organizatorii de jocuri de noroc, formularea actuală a textului conduce la aplicabilitatea doar pentru operatorii landbased (tradiționali). Această abordare creează un tratament discriminatoriu și neconcurențial în raport cu segmentul online, ceea ce contravine principiilor unei reglementări unitare și echitabile pentru întregul sector, aspect care duce la o imposibilitate obiectivă de a se respecta norma, cât și la o potențială sesizare la Curtea Constituțională prin invocarea unei excepții de neconstituționalitate.
- Tototdată, de mai bine de un an, FEDBET atrage atenția asupra faptului că, deși OUG 82/2023 a stabilit termenul de aplicare a prevederilor privind autoexcluderea pentru 31 martie 2024, nici până în prezent nu a fost demarată procedura de achiziție publică pentru sistemul informatic. Prin urmare, orice reglementare suplimentară rămâne ineficientă în absența infrastructurii necesare pentru implementare.
- Prin acest nou proiect legislativ, jucătorilor li se oferă o aparentă protecție, însă în realitate, cererile de autoexcludere completate nu produc efecte concrete din cauza lacunelor legislative, a lipsei bazei de date și a unui sistem/flux operativ de verificare a acestora.
Cât privește implementarea actuală a prevederilor legale referitoare la autoexcludere, cele prevăzute de art. 15^1 din OUG 77/2009, acestea prezintă deficiențe semnificative, iar principalele probleme identificate au fost semnalate de către FEDBET – Federația Organizatorilor de Jocuri de Noroc în mod continuu, încă de la intrarea în vigoare a acestor dispoziții, așa cum vom reitera în cele ce urmează.
În primul rând, lipsa unei proceduri standardizate duce la aplicări neuniforme și ineficiente, deoarece nu există reglementări clare privind etapele de depunere, verificare și implementare a cererilor, nici formulare-tip cu termene bine definite. Lipsa unei procedure de radiere și a unei perioade de cool-off, duc la imposibilitatea aplicării în concret a autoexcluderii, în sensul că, nu pot fi response cererile de radiere depuse de persoanele care s-au autoexclus pentru că nu există temei legal. De asemenea, absența unui sistem informatic centralizat împiedică organizatorii să verifice, în timp real, statutul unei persoane autoexcluse, afectând eficacitatea măsurii.
O altă problemă majoră este neconformitatea cu Regulamentul General de Protecție a Datelor, întrucât lipsa unor reguli clare privind prelucrarea datelor personale poate genera încălcări ale confidențialității și drepturilor persoanelor vizate. În plus, inexistența unui proces de validare a cererilor ridică riscul ca acestea să fie completate de persoane a căror identitate nu este verificată corespunzător. Totodată, persoanele autoexcluse nu beneficiază de mecanisme clare pentru contestarea sau revizuirea deciziilor de autoexcludere, ceea ce le limitează drepturile.
Nu în ultimul rând, vidul legislativ existent permite exploatarea persoanelor vulnerabile de către anumite entități care profită de lipsa unor reglementări precise, promovând practici abuzive și înșelătoare. Astfel, fără o intervenție clară și eficientă a autorităților, autoexcluderea riscă să rămână un instrument ineficient, cu aplicabilitate limitată.
Pentru a remedia aceste deficiențe și a asigura funționarea în mod eficient a procedurii de autoexcludere precum și protecția adecvată a persoanelor vulnerabile, FEDBET – Federația Organizatorilor de Jocuri de Noroc a înaintat numeroase solicitări, atât direct către Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc, cât și publice, solicitări pentru:
- Clarificarea textului din art. 15^1 în sensul aplicării față de toți operatorii, așa cum a fost intenția legiuitorului.
- Emiterea normelor de punere în aplicare: stabilirea clară a procedurilor și condițiilor pentru procesarea cererilor de autoexcludere, respectiv completarea, validarea, opozabilitatea și radierea acestora, precum și definirea responsabilităților organizatorilor și ale ONJN în gestionarea datelor.
- Crearea unui sistem informatic centralizat: dezvoltarea unei platforme securizate care să permită actualizarea și verificarea în timp real a datelor privind persoanele autoexcluse și asigurarea interoperabilității sistemului cu platformele operatorilor de jocuri de noroc.
- Alinierea cu reglementările GDPR: elaborarea de proceduri care să garanteze protecția datelor personale ale persoanelor autoexcluse.
- Standardizarea procedurilor și termenelor: introducerea unor termene clare pentru procesarea cererilor de autoexcludere și actualizarea bazelor de date, precum și stabilirea sancțiunilor pentru nerespectarea obligațiilor legale.
- Implementarea unor mecanisme de contestare: crearea unei proceduri transparente și accesibile pentru persoanele care doresc să conteste deciziile de autoexcludere sau declararea ca indezirabile
- Consultare publică: dialog deschis cu toți actorii implicați – industrie, avocați specializați, organizații de sprijin și persoane afectate de dependență – pentru a se asigura că normele elaborate sunt clare, eficiente și aplicabile.
În plus față de solicitările menționate, FEDBET a transmis către Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc o serie de propuneri de principii pe care autoritatea, legiuitorul ar trebui să le aibă în vedere atunci când va modifica art. 15^1 din OUG 77/2009. Aceste principii au fost transmise și în cadrul ultimelor ședințe ale Consiliului Consultativ de pe lângă ONJN și în cadrul discuțiilor grupului tehnic constituit la nivelul Oficiului pentru implementarea sistemului de gestionare a bazei de date cu autoexcluderi.
Aceste propuneri de principii includ:
- Dreptul la autoexcludere: Persoanele fizice pot solicita autoexcluderea de la jocurile de noroc pentru motive de dependență, pentru o perioadă determinată (6, 9 sau 12 luni) sau nedeterminată.
- Procedura de solicitare: Cererea de autoexcludere trebuie să conțină informațiile obligatorii stabilite prin ordin al președintelui ONJN și să fie depusă personal sau printr-un mandatar cu procură specială autentică.
- Verificarea și înregistrarea: ONJN înregistrează persoana în Registrul Persoanelor Autoexcluse doar după verificarea identității solicitantului și a conformității cererii, printr-o procedură de validare strictă.
- Aplicabilitatea autoexcluderii: Organizatorii de jocuri de noroc sunt obligați să respecte interdicția participării la jocuri pentru persoanele autoexcluse, pe baza confirmării înregistrării acestora în registru.
- Accesul la Registrul Persoanelor Autoexcluse: Organizatorii de jocuri de noroc au acces în timp real la un mecanism de interogare a registrului, fără a putea vizualiza direct datele acestuia, pentru a proteja confidențialitatea și a preveni concurența neloială.
- Încetarea autoexcluderii: Persoanele autoexcluse pentru o perioadă determinată sunt eliminate automat din registru la expirarea termenului, iar cele autoexcluse pe termen nedeterminat pot solicita radierea doar după trecerea unui termen de minimum 12 luni.
Toate aceste propuneri, fără de care actualul text normativ nu îndeplinește criteriile de predictibilitate, precizie și claritate, sunt necesare pentru a face autoexcluderea aplicabilă.
În final, reiterăm mențiunea că autoexcluderea reprezintă un element esențial într-un sistem bazat pe trei piloni principali: prevenție (prin programe educaționale și campanii media), responsabilitate (prin legislație clară, respectată și susținută de un mecanism de control eficient al ONJN, precum și prin autoexcludere) și tratare (prin linii de suport disponibile 24/7, consiliere psihologică și centre specializate pentru tratarea adicțiilor).
În absența unei abordări integrate și a sistemului funcțional, autoexcluderea riscă să aibă ca efect principal redirecționarea persoanelor care se confruntă cu probleme legate de adicție către piața neagră. Fără un mecanism solid de monitorizare și fără sprijin psihologic adecvat pentru cei care aleg să se autoexcludă, este foarte probabil ca aceștia, odată ce nu vor mai putea accesa jocurile de noroc oferite de operatorii licențiați, să migreze spre piața ilegală.
În acest context, considerăm esențial ca ONJN și autoritățile statului să implementeze programe eficiente de responsabilitate, prevenție și combatere a adicției, finanțate din fondurile colectate în acest scop, de la operatorii de jocuri de noroc, fonduri care au această destinație conform legii. În acest sens, menționăm că anual industria contribuie la acest fond cu aproximativ 40 de milioane de euro. Din aceste sume 70% se virează la bugetul de stat și 30% la ONJN, ambele entități având obligația de a cheltui aceste sume de bani pentru programe de educație, responsabilitate și tratare a adicției. Până în prezent, din informațiile noastre, nu s-a cheltuit nicio sumă din acest fond.